Katedra Procesów Technologicznych Badania Naukowe
TYTUŁ PRACY BADAWCZEJ
ZARZĄDZANIE CYKLEM ŻYCIA ŚRODKÓW TRANSPORTU
I OBIEKTÓW INFRASTRUKTURALNYCH
KIEROWNIK BADAŃ
dr hab. inż. Remigiusz Iwańkowicz, prof. PM
WYKAZ CZŁONKÓW ZESPOŁU BADAWCZEGO
- dr hab. inż. Jarosław Chmiel, prof. PM
- prof. dr hab. inż. Tygran Dzhuguryan
- dr inż. Radosław Rutkowski
- mgr inż. Artur Kujawski
- mgr inż. Jacek Wojnowski
ZAŁOŻENIA I CELE PRAC BADAWCZYCH
W odniesieniu do środków transportu i obiektów infrastrukturalnych występuje zespół zjawisk polegających na tym, iż:
- stan techniczny urządzenia, obiektu lub środka transportu może w istotny sposób wpływać na właściwości jakościowe ładunku, z reguły powodując ich obniżenie;
- właściwości ładunków mogą wpływać na stan techniczny urządzeń przez wywoływanie zjawisk korozyjnych, degradacji wodorowej lub innych procesów prowadzących
do naruszenia struktury warstwy wierzchniej i w rezultacie powodujących ich przyspieszone zużycie;
-produkty zużycia przyspieszonego zanieczyszczając ładunki powodują dalsze obniżenie ich właściwości, aż do osiągnięcia stanu nieprzydatności użytkowej;
- istnieje sprzężenie zwrotne pomiędzy wymienionymi wyżej grupami procesów.
Zwiększająca się różnorodność ładunków obsługiwanych w portach morskich sprawia, że istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia przypadków narażeń technicznych
i środowiskowych, które przy dzisiejszym stanie techniki uznawane są za nietypowe. Jako obszar zainteresowania określono następujące grupy procesów transportowych:
- przewóz, przeładunek i składowanie produktów spożywczych ze szczególnym uwzględnieniem ziaren zbóż i roślin oleistych (również w stanie przetworzonym);
- przewóz, przeładunek i składowanie wybranych produktów chemicznych;
- przewóz, przeładunek i składowanie paliw z uwzględnieniem paliw stałych, ropopochodnych i biopaliw.
Wzrastające znaczenie i postępujący rozwój technologii przyrostowych (określanych jako druk 3D) nakazuje zainteresowanie się możliwościami wykorzystania tych technologii w wytwarzaniu elementów o zwiększonej odporności na zużycie oraz elementów wpływających na spowolnienie zużywania.
Istotą i celami projektu jest realizacja badań nad cyklem życia wybranych klas środków transportu i obiektów infrastrukturalnych w głównych aspektach:
- Identyfikacja i analiza systemowa czynników krytycznych dla cyklu życia rozpatrywanych obiektów;
- Ograniczania wpływu obiektów na środowisko podczas wytwarzania, eksploatacji i utylizacji;
Wprowadzania rozwiązań proekologicznych i projakościowych o charakterze organizacyjnym i technicznym.
- stan techniczny urządzenia, obiektu lub środka transportu może w istotny sposób wpływać na właściwości jakościowe ładunku, z reguły powodując ich obniżenie;
- właściwości ładunków mogą wpływać na stan techniczny urządzeń przez wywoływanie zjawisk korozyjnych, degradacji wodorowej lub innych procesów prowadzących
do naruszenia struktury warstwy wierzchniej i w rezultacie powodujących ich przyspieszone zużycie;
-produkty zużycia przyspieszonego zanieczyszczając ładunki powodują dalsze obniżenie ich właściwości, aż do osiągnięcia stanu nieprzydatności użytkowej;
- istnieje sprzężenie zwrotne pomiędzy wymienionymi wyżej grupami procesów.
Zwiększająca się różnorodność ładunków obsługiwanych w portach morskich sprawia, że istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia przypadków narażeń technicznych
i środowiskowych, które przy dzisiejszym stanie techniki uznawane są za nietypowe. Jako obszar zainteresowania określono następujące grupy procesów transportowych:
- przewóz, przeładunek i składowanie produktów spożywczych ze szczególnym uwzględnieniem ziaren zbóż i roślin oleistych (również w stanie przetworzonym);
- przewóz, przeładunek i składowanie wybranych produktów chemicznych;
- przewóz, przeładunek i składowanie paliw z uwzględnieniem paliw stałych, ropopochodnych i biopaliw.
Wzrastające znaczenie i postępujący rozwój technologii przyrostowych (określanych jako druk 3D) nakazuje zainteresowanie się możliwościami wykorzystania tych technologii w wytwarzaniu elementów o zwiększonej odporności na zużycie oraz elementów wpływających na spowolnienie zużywania.
Istotą i celami projektu jest realizacja badań nad cyklem życia wybranych klas środków transportu i obiektów infrastrukturalnych w głównych aspektach:
- Identyfikacja i analiza systemowa czynników krytycznych dla cyklu życia rozpatrywanych obiektów;
- Ograniczania wpływu obiektów na środowisko podczas wytwarzania, eksploatacji i utylizacji;
Wprowadzania rozwiązań proekologicznych i projakościowych o charakterze organizacyjnym i technicznym.
METODYKA
- Modelowanie matematyczne i rozwiązywanie zagadnień optymalizacyjnych;- Mikroprototypowanie i badania eksperymentalne mikroprototypów;
- Weryfikacja eksperymentalna wybranych procesów technologicznych w aspekcie ich jakości i przydatności użytkowej, zgodnie z zakresem tematycznym.
SPODZIEWANE WYNIKI
Uzyskanie danych nt.- przydatności wybranych rozwiązań z zakresu zarządzania procesami technologicznymi i eksploatacyjnymi w zmniejszaniu ich oddziaływania środowiskowego;
- przydatności wybranych proekologicznych technologii materiałowych jako środka spowalniającego zużywanie w warunkach nietypowych narażeń techniczno-środowiskowych, w szczególności ocena przydatności technologii przyrostowych w wytwarzaniu elementów pracujących w warunkach klimatu morskiego.