Katedra Gospodarki Morskiej i Systemów Transportowych Badania Naukowe
TYTUŁ PRACY BADAWCZEJ
TRANSPORT 4.0
KIEROWNIK BADAŃ
dr hab. inż. Izabela Kotowska, prof. PM
dr hab. inż. Izabela Kotowska, prof. PM
WYKAZ CZŁONKÓW ZESPOŁU BADAWCZEGO
- dr inż. Andrzej Montwiłł- dr inż. Bogusz Wiśnicki
- dr Dariusz Bernacki
- dr inż. Agnieszka Deja
- mgr inż. Adriana Bohdan
- dr inż. Aleksandra Łapko
- dr inż. Roma Strulak-Wójcikiewicz
- dr inż. Oliwia Pietrzak
- dr inż. Krystian Pietrzak
- dr inż. Piotr Durajczyk
- mgr inż. Natalia Drop
ZAŁOŻENIA I CELE PRAC BADAWCZYCH
Celem badań jest przeprowadzenie analiz w zakresie rozwoju Transportu 4.0. Przedmiotem badań będzie zarówno obsługa pasażerów jak i ładunków. Badania obejmą cztery obszary badawcze:1. Węzły transportowe
W ramach obszaru dotyczącego węzłów transportowych analizowane są zagadnienia związane z zielonymi portami, w szczególności porami drugorzędnymi oraz suchymi portami stanowiącymi ogniwa w lądowo-morskich łańcuchach transportowych. Obszar ten obejmuje również analizę wpływu inwestycji w portach morskich na:- użytkowników i producentów usług transportowych,
- konfigurację i przebieg łańcuchów transportowych i łańcuchów dostaw,
- konkurencję między portową i koszty działalności portowej.
Dodatkowo realizowane są badania dotyczące modelowania systemów zarządzania, w tym zarządzania strategicznego, węzłami transportowymi w aspekcie przekształcania ich w wielofunkcyjne obszary gospodarcze z silnie rozwiniętymi funkcją transportową pozwalającą na budowanie międzyregionalnych i globalnych systemów transportu zintegrowanego, szczególnie transportu intermodalnego i kombinowanego.
2. Transport towarowy
W ramach obszaru dotyczącego transportu towarowego badania obejmą projektowanie i ocenę możliwości wdrożenia autorskiej koncepcji Light Freight Railway (LFR) na obszarach zurbanizowanych. Opracowana koncepcja LFR zakłada wykorzystanie autonomicznego systemu krótkich pociągów, składających się maksymalnie z 5 wagonów, z których dwa krańcowe wyposażone będą w kabiny sterownicze i napęd. Badania prowadzone są w kierunku oceny możliwości wykorzystania systemu LFR do obsługi ładunków w systemie dowozowo-odwozowym na obszarach zurbanizowanych jako konkurencji dla transportu samochodowego.3. Transport pasażerski
W ramach obszaru dotyczącego transportu pasażerskiego badania dotyczą:- transportu lotniczego w obliczu zmieniającego się modelu zarządzania przedsiębiorstwem, z uwzględnieniem wymogów polityki zrównoważonego transportu, oczekiwań społecznych oraz kryzysu wywołanego pandemią COVID-19;
- systemów obsługi ruchu pasażerskiego na obszarach zurbanizowanych. Badania obejmują zagadnienia związanie z wdrażaniem koncepcji elektromobilności w transporcie publicznym, jak również rozwojem szynowych systemów transportowych, wspierających założenia elektromobilności na obszarach zurbanizowanych (tramwaj, kolej metropolitalna, metro).
4. Narzędzia informatyczne w transporcie
Badania obejmą możliwości zastosowania narzędzi ICT w turystyce morskiej oraz możliwości wykorzystania dostępnych technologii teleinformatycznych dla poprawy zarządzania w wybranych gałęziach transportowych w kontekście obostrzeń administracyjnych wynikających z pandemii COVID 19.TYTUŁ PRACY BADAWCZEJ - MŁODY NAUKOWIEC
Nowoczesne techniki zarządzania wybranymi gałęziami transportu z perspektywy potrzeb ich użytkowników.
WYKAZ CZŁONKÓW ZESPOŁU BADAWCZEGO
- mgr inż. Natalia Drop
- mgr Marianna Maruszczak
ZAŁOŻENIA I CELE PRAC BADAWCZYCH
W ramach grantu członkowie zespołu prowadzą wieloaspektowe badania zagadnień związanych z zarządzaniem operacyjnym i strategicznym, zarówno na poziomie pojedynczych przedsiębiorstw i instytucji publicznych, jak i wielopodmiotowych łańcuchów transportowych pasażerów i ładunków. Analizowane są strategie i rozporządzenia aktualnie realizowane w przedsiębiorstwach i jednostkach publicznych funkcjonujących w różnych gałęziach transportu. Badania w tym zakresie obejmują z jednej strony zagadnienia analizy i syntezy procesów zachodzących w systemach zarządzania i administrowania poszczególnych jednostek organizacyjnych, jak i zarządzania procesami eksploatacji środków transportu oraz infrastruktury technicznej poszczególnych gałęzi transportu z podziałem na infrastrukturę tradycyjną i cyfrową dla potoków, zarówno pasażerskich, jak i ładunkowych. W ramach niniejszego zadania badawczego prowadzone są również analizy wpływu zarzadzania procesowego na wzrost efektywności przedsiębiorstw i jednostek publicznych. W badaniach wykorzystywane są narzędzia pozwalające na zwiększenie efektywności procesów gospodarczych i administracyjnych. Praca badawcza wpisuje się w działania polskiej i ogólnoeuropejskiej administracji transportowej. Wyniki prowadzonych badań w postaci rekomendacji posłużą do wskazania kierunków rozwoju polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej, a przedstawione zostaną w szeregu znaczących publikacji naukowych – artykułów oraz monografii, a także będą stanowiły podstawę wnioskowania dla rozprawy doktorskiej i habilitacyjnej.METODYKA
W badaniach wykorzystywane zostaną następujące metody badawcze: opisowa, analiza porównawcza, analiza przyczynowo skutkowa, analiza systemowa, badania terenowe, metody statystyczne, synteza wyników; dla opisu i zobrazowania badanych zjawisk wykorzystane zostaną techniki komputerowe.SPODZIEWANE WYNIKI
Analiza i synteza zarządzania procesami w transporcie i zarządzania przedsiębiorstwami oraz instytucjami publicznymi celem wypracowania narzędzi pozwalających na zwiększenie efektywności procesów gospodarczych i administracyjnych oraz efektywności funkcjonowania organizmów gospodarczych.